HomeNieuwsVerpakkingenBrede coalitie uit food roept kabinet op Nutri-Score te versterken

Brede coalitie uit food roept kabinet op Nutri-Score te versterken

Een brede coalitie uit retail, foodservice, voedselproductie en wetenschap roept de Tweede Kamer op om Nutri-Score te versterken als hulpmiddel voor betere voedingskeuzes. Ze willen meer voorlichting, een platform voor praktijkervaringen en verplichte invoering in de hele EU. Nutri-Score helpt consumenten snel betere voedingskeuzes te maken en zet bedrijven aan tot het verbeteren van hun recepturen. Het is daarmee een krachtige aanvulling op de Schijf van Vijf.

Een brede coalitie uit de retail, foodservice, voedselproductie en wetenschap pleit vandaag via een petitie in de Tweede Kamer voor versterking van Nutri-Score om consumenten te helpen met betere voedingskeuzes.

De coalitie vraagt om drie maatregelen om de effectiviteit van Nutri-Score verder te vergroten:

  • Meer consumentenvoorlichting: De coalitie pleit voor een vervolg van de publiekscampagne “Kijk, vergelijk & kies”, om consumenten extra duidelijkheid te geven.
  • Een platform voor het delen van praktijkvoorbeelden: Het delen van ervaringen binnen de voedingssector kan de implementatie van Nutri-Score versnellen en effectiever maken.
  • Verplichting van Nutri-Score in de EU: De coalitie roept op om Nutri-Score verplicht te stellen op alle verpakkingen in de EU. Dit bevordert de transparantie, helpt consumenten producten beter te vergelijken en moedigt bedrijven aan om recepturen te verbeteren.

Ongeveer de helft van de volwassen Nederlanders heeft matig of ernstig overgewicht en volgens RIVM zal deze groep de komende jaren verder groeien. In aanloop naar het commissiedebat Leefstijlpreventie op 24 april benadrukt de coalitie de positieve bijdrage die Nutri-Score kan leveren aan een gezondere levensstijl. Zij zien het voedselkeuzelogo als een waardevolle aanvulling op de Schijf van Vijf.

“Ons voedingssysteem is zeer complex en een perfect voedselkeuzelogo bestaat niet, maar Nutri-Score komt een heel eind. Het logo helpt consumenten bij een betere keuze en stimuleert voedselbedrijven gezondere producten te produceren ”, aldus Suzanne van der Pijll, managing partner bij Schuttelaar & Partners, namens de coalitie. ”Bovendien is Nutri-Score een sterke drijfveer voor productverbetering.”

De petitie aan de Kamercommissie en staatssecretaris Karremans benadrukt de gezamenlijke inzet om de effectiviteit van het systeem te vergroten en verder te bouwen aan een gezondere voedselomgeving.

De petitie is ondertekend door Albert Heijn, Albron, ALDI, Bobeldijk, Bonduelle, CBL, HAK, Iglo, Jumbo, Lidl, Nestlé, PLUS, Superunie, Vion en Koert van Ittersum, Professor of Marketing and Consumer Well-Being, Rijksuniversiteit Groningen. Schuttelaar & Partners verzorgen het secretariaat van de coalitie.

De coalitie werkt actief aan de zichtbaarheid van Nutri-Score op producten. Retailers zoals ALDI, Jumbo, Lidl en PLUS tonen het logo op hun huismerkproducten, terwijl Albert Heijn Nutri-Score binnenkort op alle producten in de winkel, via elektronische prijskaartjes, en online zichtbaar maakt. Ook in de foodservice, bijvoorbeeld bij cateraar Albron, wordt Nutri-Score getoond in een app. Merkfabrikanten als Iglo, HAK en Nestlé behoorden tot de eerste gebruikers van Nutri-Score (in Europa). De leden streven naar verbeterde Nutri-Scores door recepturen te optimaliseren, bijvoorbeeld door suiker en zout te verminderen en meer groenten toe te voegen. Ze pleiten ook voor een doorontwikkeling van het algoritme zodat het steeds beter aansluit bij de Schijf van Vijf.

www.schuttelaar.nl