HomeNieuwsBunzl ontwikkelt revolutionaire verpakking met NFC-technologie

Bunzl ontwikkelt revolutionaire verpakking met NFC-technologie

bunzl-smartix

Bunzl Retail & Industry, totaalleverancier op het gebied van verpakkingen, disposables en hygiëneproducten, introduceert Smartix, het intelligente verpakkingsconcept dat gebruik maakt van NFC-technologie. Deze contactloze communicatiemethode maakt het mogelijk voor e-retailers om na bezorging van een pakket in contact te komen met de ontvanger. De consument scant met zijn smartphone een NFC-label op de verpakking en komt zo op een persoonlijke en beveiligde webpagina waar hij bijvoorbeeld direct kan betalen, het retourproces kan starten of een review kan achterlaten.

bunzl-logo-2014Volgens Rob Wennink, general manager van Bunzl, is NFC-technologie in de toekomst niet meer weg te denken uit de wereld van online winkelen: “De technologie is tot nu toe vooral getest op de mogelijkheden van contactloos betalen met je telefoon. Dat is bij Smartix ook mogelijk en zelfs één van de grote voordelen; het zorgt namelijk voor een snellere betaling dan met acceptgiro. Maar wij denken dat de mogelijkheden voor verzendverpakkingen nog veel uitgebreider zijn. Je kan als ontvanger bijvoorbeeld automatisch een ontvangstbewijs genereren voor de verzender of pakketbezorger, direct een review posten of in contact komen met de klantenservice.”

Een van de belangrijkste voordelen van Smartix is dat het retourproces versneld wordt. Op dit moment weten retailers pas welke producten retour komen op het moment dat ze terug zijn in het distributiecentrum. Daarbij kost het controleren van retourformulieren en pakbonnen veel tijd. “Doordat de consument op zijn telefoon het retourproces start, staat het te retourneren product direct in het systeem van de verzender. Bij ontvangst van de retour gestuurde goederen scant de retailer het NFC-label waarmee directe identificatie en matching plaatsvindt. Dat betekent een grote stap in het automatisch verwerken van retourorders en het efficiënter maken van het logistieke proces”, aldus Wennink.

Daarnaast biedt de directe en eenvoudige communicatiemethode veel mogelijkheden voor retailers om de aankoopervaring te personaliseren. “De consument vindt snelle en persoonlijke service steeds belangrijker en retailers kunnen dankzij het Smartix-label op hun verpakkingen op afstand zorgen voor een optimale beleving”, licht Wennink toe. Alle marketingtools die via de normale webpagina van de retailer ingezet kunnen worden zullen ook op de SmartiX-app aanwezig zijn. Denk hierbij aan mogelijkheden voor cross- en upselling, het aanbieden van vouchers en loyaltyprogramma’s en koppelingen met social media.

Bunzl werkt voor de ontwikkeling van Smartix samen met Ideatics, die als technische partner het patent op het unieke tagging platform heeft. Volgens Wennink is het nu tijd om het concept te testen bij gebruikers. “De techniek is klaar voor de praktijk. Daarom werken we nu met een aantal pilotklanten die willen meewerken aan de doorontwikkeling van het concept. In eerste instantie zien we vooral mogelijkheden voor e-retailers, maar het concept kan ook zeer interessant zijn voor bijvoorbeeld de logistieke sector.”

Kijk voor meer informatie op www.bunzl.nl.