Een relevant verhaal vertellen vanuit het schap in een fractie van een seconde. De technische oplossingen zijn er, denk aan interactieve verpakkingen uitgerust met NFC, printed electronics, sensoren en UL print technologie. Verpakkingen verlengen al de houdbaarheid van producten, signaleren producttemperatuur, geven gepersonaliseerde productinformatie en/of vullen databases met gebruiksgegevens. Technologiepartijen zoals Amcor, BASF of Kurz zijn actief op het gebied van slimme verpakkingen voor medische, cosmetische, drank en tabakproducten.
Connected packaging biedt de gelegenheid om zowel voor, tijdens en na verkoop werkelijk van toegevoegde waarde te zijn voor de consument. Verpakkingen worden daarmee meer dan verleider, informatiedrager en container. Technologie kan het middel zijn om een product onderdeel te maken van consumentenrituelen. De droom van elke merkeigenaar, in elke markt. Enkele voorbeelden:
Bombay Sapphire: impact en contact vanuit het retailschap
Bombay Sapphire lanceerde als een van de eerste een verpakking met geprinte electro luminescent actieve vlakken in de verpakking. Zodra de verpakking uit het schap wordt gepakt wordt een lichtanimatie op de verpakking geactiveerd. De decoratieve elementen van Bombay Sapphire identiteit bewegen prachtig over de verpakking. Het gezamenlijk openen van een fles wordt werkelijk een feest.
Ferngrove Frankland River Wines: personaliseer een product met een verpakking
Merken zullen op elk moment aan elke persoon een relevante boodschap moeten bieden. Een directe link tussen het product en het internet helpt de merkeigenaar om de juiste productinformatie in de juiste taal te presenteren. Ferngrove Frankland River Wines is een van de grotere Australische wijnleveranciers in APAC landen. Met behulp van een RFID chip in het label en een smart device app wordt direct informatie gegeven over de specifieke fles wijn.
Heineken Ignite: interactie tijdens gebruik
Connected packaging biedt de gelegenheid om na de aankoop consumenten iets extra’s te bieden als beloning voor de aankoop. Of om het gebruik van het product te ondersteunen, uit te vergoten of nog specialer te maken. Heineken Ignite, is ’s werelds eerste interactieve bierfles. Meer dan duizend flessen kunnen tegelijk worden geactiveerd door een DJ track. Hierna licht de fles op bij de beat van de muziek, wat zorgt voor een unieke groepservaring die direct gekoppeld is aan het merk Heineken.
In sommige marktsegmenten wordt al zestig procent online verkocht. Dit vraagt om het herdefiniëren van de rol van merk en verpakking in toekomstige winkelconcepten. De verpakking kan een centrale rol spelen als communicatiemiddel naar de consument.
Kijk voor meer informatie op www.bno.nl.
Bron: Adformatie