HomeDossiersDesignPaardekooper bespreekt trends in verpakkingsdesign

Paardekooper bespreekt trends in verpakkingsdesign

paardekooper-1

De verpakking is een belangrijke huisstijldrager. Trends op het gebied van logo- en huisstijlontwerp gelden ook voor verpakkingsdesign. Welke ontwerptrends domineren de markt en wat betekent dit voor het verpakkingsdesign? Paardekooper, onderdeel van de Pacombi Group, bespreekt op haar website een drietal belangrijke trends.

paardekooper-logo-2014 Eenvoud

De tijd van toeters en bellen in ontwerpland is voorbij: bij een hedendaagse huisstijl draait alles om extreme eenvoud. Zo zijn de logo's van bedrijven de afgelopen jaren sterk vereenvoudigd. Spectaculaire 3D logo's zijn getransformeerd tot iconen. Ook op het gebied van verpakkingsdesign zien we eenzelfde trend. Eenvoudige ontwerpen zijn gemakkelijk te identificeren en creëren vertrouwen in een merk. Een ander kenmerk is een uitstekende gebruiksvriendelijkheid, dat binnen verpakkingsdesign sowieso een must is. Bij een eenvoudig verpakkingsdesign wordt er veel aandacht besteed aan een compacte vormgeving. Voor wat betreft het dessin, zien we vooral veel witruimte en een opvallende typografie. Het zijn de details die het verschil maken. Details worden doorgaans gelieerd aan een bepaald thema. Zo zijn handgeschreven fonts een uiting van authenticiteit. De consument moet in één oogopslag weten wat jouw product of merk kan en uniek maakt. Eenvoud betekent overigens geen gebrek aan creativiteit. Integendeel: vormgevers worden uitgedaagd om met minimale middelen de juiste boodschap over te brengen.

Geometrische patronen en vormen

Een andere ontwerptrend is het gebruik van geometrische patronen, doorgaans in combinatie met eenvoudige kleuren. Strepen, stippen, hokjes en ruitjes; we zien de geometrische patronen ook terug op verschillende verpakkingsdessins. Je kunt als merk verschillende patronen per product(groep) gebruiken. De patronen zijn per product onderscheidend, maar behoren wel tot dezelfde ‘familie'. Met een opvallende print word je als afzender herkend en consumenten kunnen eenvoudig de juiste producten binnen het assortiment identificeren.

Vintage

De hang naar vroeger is helemaal van nu. Producten worden gepromoot op basis van hun herkomst, historie en authenticiteit. Kraftverpakkingen geven een product een authentieke look. Daarnaast zien we steeds meer vintage dessins. Een vintage dessin is overigens niet altijd eenvoudig of ‘clean' (trend 1), maar de achterliggende gedachte is wel hetzelfde. Consumenten hechten waarde aan eerlijke producten en wensen een duidelijk verhaal over de herkomst van producten.

Kijk voor meer informatie op www.paardekooper.nl.