Italiaanse zoetwarenproducent Ferrero, vooral bekend door hazelnootpasta Nutella en de Ferrero Rocher chocolaatjes, is op drie na 's werelds grootste afnemer van hazelnoten ter wereld. Ferrero koopt 25% van het totale aanbod aan hazelnoten ter wereld en verwerkt er ieder jaar zo'n 70.000. Tot voor kort werden de hazelnootschillen die vrijkwamen bij de verwerking simpelweg verbrand. Maar verbrandingsovens stoten grote hoeveelheden broeikasgassen uit, die wereldwijd negatief bijdragen aan de klimaatverandering. Ferrero is gaan investeren in een groenere oplossing en is gekomen met een revolutionaire innovatie die hun ‘afval' zal veranderen in verpakkingen.
Ferrero heeft de afgelopen jaren de behoefte van de consument naar milieubewuste producten zien groeien en besloot hierdoor om naar de wensen van de klant te luisteren. Het bedrijf is samen met Papiertechnische Stiftung (PTS) een vezel gaan ontwikkelen om hun probleem op te lossen. Samen zijn ze tot een oplossing gekomen: EcoPaper. Het volledige materiaal van EcoPaper wordt gemaakt van plantaardige producten die voorheen werden weggegooid als afval. De hazelnootschillen die tijdens de verwerking vrijkomen worden hiermee gebruikt om het eindproduct dat Ferrero verkoopt te verpakken. Een grote waarde voor de supply chain en de consument.
Natuurlijke hulpbronnen worden op deze manier beschermd door het verhogen van het aandeel van gerecycleerd materiaal in de verpakking. De hazelnootschillen worden behandeld om allergenen te elimineren. Het gemalen product wordt vervolgens geleegd op een transportband waarna het wordt doorgevoerd naar een meerlaagse kartonmachine. Hoewel EcoPaper als product nog in ontwikkeling is, wordt er verwacht dat het op een dag de gehele verpakkingsstrategie van Ferrero zal gaan bepalen.
Kijk voor meer informatie op www.ferrero.nl.