De wereldwijde verpakkingsmarkt was in 2018 ruim 906 miljard Dollar waard. Dit blijkt The Future of Packaging: Long-Term Strategic Forecasts to 2028 van Smithers Pira. In regionale termen domineert Azië momenteel de wereldwijde verpakkingsmarkt, verantwoordelijk voor 42,5% van de omzet in 2018. De regio is ook de meest dynamische van de laatste tijd, vanwege de snelle groei in de vraag naar verpakte goederen bij de gestaag groeiende stedelijke bevolking van landen als China en India.
Consumentengedrag blijft de verpakkingsindustrie in belangrijke mate beïnvloeden. De studie van Smithers Pira onderzoekt de belangrijkste factoren in elke fase van de supply chain die van invloed zijn op de keuze en het gebruik van de verpakking in het komende decennium.
Voor merkeigenaren en retailers worden vier belangrijke factoren geïdentificeerd die een cruciale rol zullen spelen in 2018-2028. Ten eerste het ontwikkelen van verpakkingen voor de bloeiende e-commercehandel. Ten tweede het afstemmen van prioriteiten met merkeigenaren in de geglobaliseerde markt van de 21e eeuw. Ten derde het bieden van meer klantgemak voor gebruik onderweg. En ten slotte het integreren van de verpakking in marketingcampagnes op sociale media.