De Coca-Cola fabriek in het Brabantse Dongen produceert 85% van alle dranken die in Nederland wordt verkocht. De afgelopen jaren heeft de frisdrankproducent flink geïnvesteerd in de Coca-Cola fabriek, die nu helemaal klaar is voor de toekomst. Vandaag zal Minister-president Mark Rutte de officiële opening van de gerenoveerde fabriek verrichten, zo meldt Dongen Nieuws in een artikel op haar website.
Coca-Cola heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in nieuwe technieken om de productiefaciliteit in Dongen ‘future-proof' te maken. Zo heeft Coca-Cola vorig jaar een vernieuwde glaslijn en een nieuwe verpakkingslijn in gebruik genomen. In 2014 werd al een geautomatiseerd magazijn gebouwd.
Vernieuwingen fabriek Dongen
In 2015 is de meest efficiënte en hoogtechnologische glaslijn gebouwd. Deze productielijn kan tot 55.000 glazen flesjes per uur sorteren, wassen en vullen op een duurzame manier. Deze lijn werkt op elektra en stoom en verbruikt veel minder water en minder energie dan de oude glaslijn.
De in 2015 gebouwde verpakkingslijn maakt het mogelijk om verschillende frisdranken volautomatisch op één pallet te verpakken. Hiermee speelt Coca-Cola in op de behoefte aan meer keuze en variatie, want zo kunnen ze meerdere soorten en hoeveelheden aan klanten leveren.
Het volledig geautomatiseerde magazijn van Coca-Cola heeft een capaciteit van 36.600 pallets. Het ‘high rise' systeem, waarmee de pallets met flessen en blikken worden klaargezet voor transport, is zo efficiënt dat dit jaarlijks 4.584 ritten met de vrachtwagens bespaart. Dit staat gelijk aan ruim 12.000 kilometer per jaar en een CO2-reductie van ruim 13.267 kilogram per jaar.
Lancering Coca-Cola zero sugar
Tijdens de officiële opening gaat Coca-Cola ook bekendmaken dat er in september 2016 een nieuw product op de Nederlandse markt gebracht wordt: Coca-Cola zero sugar. Hiermee laat Coca-Cola zien dat ze serieus investeert in innovatie; zowel in de eigen productiefaciliteit in Dongen als in de ontwikkeling van hedendaagse frisdranken. De smaak van de nieuwe Coca-Cola zero sugar lijkt nog meer op de klassieke Coca-Cola. De ingrediënten zijn niet gewijzigd, alleen de zogenaamde blend is geoptimaliseerd.
Coca-Cola vindt het belangrijk om nu en in de toekomst consumenten alternatieven te bieden die steeds minder of geen suiker bevatten en blijft daarom innoveren. De lancering van Coca-Cola zero sugar gaat gepaard met de grootste marketingcampagne die Coca-Cola zero in de afgelopen tien jaar in Nederland heeft gevoerd.
Kijk voor meer informatie op www.cocacolanederland.nl.