HomeNieuwsMachinesDriessen produceert en verpakt gezonde sausen voor Callowfit

Driessen produceert en verpakt gezonde sausen voor Callowfit

Bereid een smakelijke saus die er ook nog eens lekker uitziet, maar dan zónder vet, toegevoegde suikers, dierlijke producten en gluten. De meeste koks zouden lachend bedanken voor deze uitdaging, maar de Driessen Group of Companies uit Deurne zette er zijn tanden in en bracht een nieuw sausmerk op de markt: Callowfit. Na zeven jaar volharding staat het in meer dan veertig landen op de schappen. “Voor frontrunners in gezonde voeding geldt één ijzeren wet: nooit tornen aan de kwaliteit. Daarin doet de familie Driessen dan ook geen concessie”, vertelt Accountmanager Sander Arts van Rabobank.

Familiebedrijf Driessen Group of Companies heeft ruim vijftig jaar ervaring in het mengen en verpakken van grondstoffen voor de B2B-voedingsindustrie. Toch besloten neven en directieleden Piet en Peter-Alexander Driessen een eigen consumentenproduct te ontwikkelen. “Samen met een Duitse partner brachten we een proteïnepoeder op de markt”, vertelt Peter-Alexander. “Een moeilijke markt, waarin vooral de marketingbudgetten het succes bepalen. Op de internationale sportbeurs FIBO ontdekten we dat er veel belangstelling was voor een Amerikaans merk caloriearme sauzen. We zagen direct potentie, proefden de saus en dachten: dat moeten wij met ons eigen flavourhuis Fromatech Ingredients echt veel beter kunnen.”

De neven besloten een saus te ontwikkelen die zoveel mogelijk gezondheidsclaims kon waarmaken: “Dat betekende een receptuur zonder vet en toegevoegde suikers, gluten-, aspartaam- en lactosevrij, en natuurlijk vegan”, somt Piet op. Dat bleek bepaald geen sinecure: “Naast het creëren van de juiste structuur en loopeigenschap, is het bijzonder moeilijk om zonder vet, ei, en suikers een gangbare saus na te maken. En die moet er ook nog aantrekkelijk uit zien; als het lijkt op behangplak, begint niemand eraan. Ook de conservering is een grote uitdaging voor producten zonder suiker. We hebben eindeloos lopen finetunen om tot het perfecte resultaat te komen.”

Accountmanager Grootzakelijk Sander Arts van Rabobank komt al jaren over de vloer bij het familiebedrijf en volgde het ontwikkelingsproces met grote interesse. “Driessen en Rabobank hebben dezelfde visie op voeding, gezondheid en duurzaamheid. Dat maakt het extra mooi om dit avontuur te begeleiden. Piet en Peter-Alexander beseffen dat operational excellence de enige manier is om aan de top te blijven. De productielijn die ze in Deurne hebben opgezet, is werkelijk state-of-the-art en biedt ongekende nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden.”

De lancering van de eerste zes sauzen in 2017 werd direct een doorslaand succes; de internationale retail pikte Callowfit veel sneller op dan verwacht. “Na Duitsland volgden vele andere Europese landen en daarna hingen Australië en het Midden-Oosten aan de lijn. Natuurlijk moesten we die kansen pakken, maar we konden de vraag nauwelijks bijbenen”, vertelt Piet. Door het leveren aan de retail werden ook de eisen aan de producten strenger. “Alleen met de meest geavanceerde techniek en een gecontroleerde productieomgeving kunnen we de gewenste kwaliteit garanderen. Dankzij een gedegen financiering van Rabobank konden we vanuit een greenfield situatie de noodzakelijke nieuwe productielijn bouwen. We houden alles in eigen hand: we hebben een eigen flavourhuis, R&D-team en een QA-afdeling die de internationale wet- en regelgeving nauwlettend in de gaten houdt. Samen met Driessen United Blenders vormen we een perfect team.”

Naast werkkapitaal, het organiseren van het (inter)nationale betalingsverkeer, alle verzekeringen en een lease-oplossing voor alle machines en installaties, brengt Rabobank ook expertise over de Nederlandse retail in. “In het Midden-Oosten bepaal je zelf hoeveel schapruimte je wilt huren”, vertelt Piet. “Maar in Nederland moet je heel veel mensen overtuigen om je product in de schappen te krijgen. En als het niet meteen verkoopt, vlieg je er zo weer uit. We zijn Sander veel dank verschuldigd. We bespreken met hem niet alleen de cijfers, maar sparren ook over onze strategie. Daarbij worden we ook gevoed door de uitgebreide sectorkennis die Rabobank als Food & Agri bank in huis heeft. Wij willen met Callowfit de concurrentie aangaan op kwaliteit en de enige verantwoorde keuze zijn.”

Inmiddels heeft Callowfit ook in Nederland voet aan de grond gekregen: het merk is te koop in meer dan duizend supermarkten. Dit najaar komt de vernieuwde mayonaise in de schappen, gevolgd door verbeterde versies van alle bestaande varianten. Ze krijgen een volledig nieuw design én een label met Nutri-score A. Sander heeft er alle vertrouwen in: “Voor de lancering van een nieuw merk moet je een lange adem hebben, daar kan Rabobank voor zorgen. Wij weten waartoe deze ondernemers in staat zijn, we helpen ze graag dit concept van bewust en gezond eten verder uit te rollen.”

www.dgofc.com

Bron: Rabobank