HomeDossiersDesignNieuwe aanpak DS Smith werpt vruchten af in supermarktbranche

Nieuwe aanpak DS Smith werpt vruchten af in supermarktbranche

dssmith-supermarkt

De manier waarop producten in de supermarkt gepresenteerd worden is fundamenteel aan het veranderen. Nieuwe verpakkingen maken merken beter zichtbaar, schappen zijn minder vaak leeg en kosten dalen. Een jaar na de opening van het Benelux Impact Centre door DS Smith, blijkt hoe groot het effect op retailers en fabrikanten echt is geweest.

dssmith-logo-2014Geert D'Haese, General Manager Conventional Belgium, “De feedback van retailers en fabrikanten is dat na een project de omzet in de supermarkt met minstens een paar procent stijgt. Dat lijkt misschien niet veel, maar in deze concurrerende retailbranche kan dat soms een verdubbeling van de winst betekenen. Daarnaast zijn kostenbesparingen van tienduizenden euro's niet ongewoon.”

In de nagebouwde praktijkomgeving van het Impact Centre wordt vooral inspiratie opgedaan. DS Smith, zichzelf profilerend als Packaging Strategists, verschaft inzichten en bespreekt trends waar de bezoekers hun voordeel mee doen. In een vervolgsessie in het PackRight® Centre worden de mogelijkheden samen met de klant verder uitgewerkt tot nieuwe verpakkingsdesigns.

“We waren wat voorzichtig om conclusies te trekken op basis van de eerste bezoeken en gerealiseerde projecten, maar na een jaar zijn we eerlijk gezegd een beetje overdonderd. We wisten dat het effect op de kosten en verkoopcijfers van retailers en fabrikanten groot zou zijn, maar dit overtreft alle verwachtingen”, aldus de heer D'Haese.

In sommige gevallen werd er door retailer en producent gezamenlijk gewerkt om een bepaald product in de supermarkt beter te laten renderen. Een unicum in deze keiharde branche, waar de verschillende partijen op kostprijs vaak op het scherp van de snede opereren.

Olivia Van Hauwermeiren, Impact Centre Manager vertelt: “Onlangs hadden wij een grote retailer op bezoek die klaagde over de schade van een bepaald product als gevolg van een minimale verpakking. De betreffende producent, ook een bezoeker van het Impact Centre, had het probleem dat zijn kostprijs door dezelfde retailer onder druk gezet werd en hij op alle fronten concessies aan kwaliteit moest doen. Door samen de supply chain te onderzoeken en met de inzet van nieuw ontworpen Shelf Ready Packaging (SRP) haalden we ruim 80.000 euro aan kosten uit de keten.”

Op de vraag wie dat waren, kan mevrouw Van Hauwermeiren slechts glimlachen: “Vertrouwen en confidentialiteit is een absolute voorwaarde voor samenwerking. Wel kan ik aangeven dat het om grote merken gaat. Sommige partijen hebben ons zelfs meerdere malen bezocht en nemen op deze manier een voorsprong op de concurrentie.”

Kijk voor meer informatie op www.dssmith-packaging.nl.