Binnen de e-commercebranche is nog veel ruimte om innovatiever en duurzamer om te gaan met verpakkingen. In het kader van de ‘brancheverduurzamingsplannen verpakken' hebben Thuiswinkel.org, de Vereniging van Nederlandse Papier- en Kartonfabrieken en Partners for Innovation een interactieve handleiding opgesteld om webwinkels handvatten te geven om in te spelen op de ontwikkelingen met betrekking tot duurzaam verpakken.
Per jaar worden ongeveer 250 miljoen pakketjes verzonden. De toenemende groei van de e-commercemarkt en nieuwe technologische mogelijkheden maken het voor e-commercebedrijven makkelijker en aantrekkelijker om in te zetten op duurzaam verpakken. In 2015 heeft Thuiswinkel.org samen met de sector een aantal doelstellingen geformuleerd in een brancheverduurzamingsplan. Als gevolg van dit plan heeft Thuiswinkel.org samen met de branche een interactieve handleiding ontwikkeld waarin verschillende verpakkingsleveranciers hun ‘best practices' op het gebied van duurzaam verpakken benoemen en praktische tips staan waar webwinkels direct mee aan de slag kunnen.
Duurzaam verpakken als kans
Gezien de snelle groei en het grote aantal verzendverpakkingen ligt onze branche onder een vergrootglas. We zijn trots op de vele goede initiatieven die de sector al rijk is. Bij verzendverpakkingen wordt voornamelijk gebruik gemaakt van papier en karton (80%) en kunststof folie (20%). De meeste verzenddozen zijn gemaakt van FSC gecertificeerd materiaal en het karton is grotendeels van gerecycled materiaal gemaakt. Op het gebied van plastic wordt er momenteel voornamelijk gebruik gemaakt van LDPE. Dit is kunststof op basis van aardolie, een grondstof die uiteindelijk schaars wordt. Hiervoor zijn inmiddels alternatieven beschikbaar, zoals biobased plastics. Deze biobased plastics zijn gebaseerd op hernieuwbare grondstof. Daarnaast bieden steeds meer fabrikanten gerecycled kunststof folie aan.
Op dit moment worden nog te weinig verpakkingen opnieuw gebruikt. Papier en karton wordt voor 80-90% gerecycled en kunststoffen worden voor ongeveer 50% gerecycled. Het overige deel komt bij het restafval.
De handleiding geeft naast achtergrondinformatie, een groot aantal voorbeelden van duurzaam verpakken, zoals: duurzame materialen, machines, slimme ontwerpoplossingen en mogelijkheden om verpakkingen opnieuw te gebruiken.
Verschillende functies van verpakkingen
De e-commerceverpakking heeft verschillende functies en beperkingen:
- De verpakking met het product beschermen tijdens het transport.
- De verpakking is het visitekaartje van de webwinkel, juist bij verkoop op afstand.
- De verpakking moet passen in het fulfilmentproces en de logistieke processen.
- Het consumentengemak speelt een belangrijke rol, zowel bij het uitpakken als retourneren.
- Een verpakking kost geld, en webwinkels willen de kosten daarvan zo laag mogelijk houden.
Bij het optimaliseren en verduurzamen van verpakkingsmateriaal zal er een goede balans gevonden moeten worden met de verschillende functies die een verpakking heeft.
De grootste uitdagingen
De grootste uitdaging op het gebied van verpakkingen is het over-verpakken. Hiermee hebben we het over de hoeveelheid loze ruimte die in verpakkingen aanwezig is (te grote dozen voor kleine producten). Daarnaast blijken veel productverpakkingen tot nu toe ontwikkeld te worden voor verkoop via de schappen van winkels. Hierdoor beschermen zij de producten niet optimaal in het vervoer naar de consument. Dat zorgt voor een noodzaak voor extra verpakking. Het reduceren van loze ruimte is een prioriteit, omdat dit tegelijkertijd transportkosten, CO2-uitstoot, hoeveelheid materiaal en consumentenfrustratie beperkt.
Er is niet één universele oplossing
Het vinden van de juiste verzendverpakking voor de hele e-commercesector is helaas niet zo gemakkelijk. In de online retail worden allerlei soorten producten verzonden, vaak met meerdere producten in één verpakking. Dat maakt het lastig om een optimale verpakking te ontwerpen die voor alle producten en maten geschikt is.
De verpakkingsmogelijkheden hangen daarnaast erg af van de grootte van de webwinkel. Voor grotere webwinkels is het gemakkelijker om te investeren in automatisering, kleinere webwinkels zijn daarentegen meer flexibel in het gebruik van verpakkingen. Ook is de verpakking gerelateerd aan de producten die een webwinkel verkoopt. Voor het vervoer van fashion stel je ander eisen dan voor het vervoer van breekbare artikelen. Er bestaat dus niet één optimale verpakking voor de e-commercesector. Iedere webwinkel zal moeten zoeken naar zijn eigen mogelijkheden. Gelukkig komen er steeds meer oplossingen.
De interactieve handleiding geeft een groot aantal suggesties voor duurzamer verpakken, zoals het reduceren van loze ruimte en het toepassen van duurzame materialen. Download hier de handleiding…
Kijk voor meer informatie op www.thuiswinkel.org.