“We kunnen én willen niet zonder verpakkingen”, zo kopte een recent artikel van Pack Online. Als een reactie op de verpakkingsvrije supermarkten die de afgelopen periode als paddenstoelen uit de grond leken te schieten, werd in het artikel geschetst waarom verpakkingen nodig en nuttig zijn. Huib Burggraaf van Van der Windt schrijft in zijn blog Verpakkingsxpert ook over het opkomen en weer verdwijnen van verpakkingsvrije supermarkten. Volgens Huib Burggraaf zijn we hier in Nederland (nog?) niet aan toe en geeft hier één simpele reden voor: “We kunnen niet zonder verpakkingen.”
Verpakkingen zijn nodig om meerdere redenen. Zo verlengen ze onder andere de houdbaarheid, gaan ze voedselverspilling tegen en zijn ze een uitgelezen marketinginstrument. Huib Burggraaf voegt hieraan toe: “Verpakkingen zijn een belangrijk communicatiemiddel fungeren om de consument te informeren. Ze geven belangrijke informatie over bijvoorbeeld ingrediënten, herkomst en bewaaradvies.”
Huib Burggraaf geeft nog een andere reden voor de ondergang van de verpakkingsvrije supermarkt: het verschil tussen houding en gedrag. “Er is veel weerstand tegen het gebruik van (teveel) verpakkingsmateriaal, maar dit resulteert in veel gevallen niet in een verandering van het koopgedrag.” Zoals is gebleken in het geval van Bag&Buy in Utrecht en Opgeweckt in Groningen bleven klanten weg en zijn de supermarkten hierdoor niet rendabel.
Verpakken is een van de meest bediscussieerde en complexe activiteiten van onze tijd. “We staan voor een uitdaging. We moeten op zoek naar duurzame alternatieven, waarbij we de positieve aspecten van de verpakkingen moeten maximaliseren en de negatieve effecten moeten beperken. Geen verpakking is geen optie”, concludeert Huib Burggraaf in zijn blog.
Kijk voor meer informatie op www.verpakkingxpert.nl.